söndag 19 oktober 2008

Soffproblem

Kan ni gissa vart jag har varit idag, trodde inte det heller. Jag har i alla fall varit till Leos Lekland!
Vilket fulländat paradis för småbarn, eller vad sägs om flera hundra kvadrat lekyta, massor av hoppborgar, studsmattor, rutschkanor, klätterställningar och spel. Här kan man också fira den ultimata födelsedagen med sina kompisar i tx. prinsessrummet eller piratrummet.
Farfar blev som barn på nytt, hoppade och skuttade nästan mer än barnbarnen. Farmor som skulle ta med sig sin kamera hade naturligtvis glömt den idag %#!#;grgrgrrr..så tyvärr inga bilder sorry..
Kan istället berätta om mina soffproblem som uppstod i sommar. För att göra en lång historia kort, kan man säga att detta var att gå den långa vägen för att införskaffa ny soffa till vardagsrummet.
Allt började med att jag fick en sån smart ide, idéen handlade om att skaffa en bäddsoffa till stugan så att vi slapp springa till sovstugan i höstmörkret. Sagt o gjort, jag började med att kolla på blocket efter en lämplig och billig soffa. Men oturen var jämt före, antingen var dom sålda(fast annonsen var kvar) eller så var dom alldeles för dyra. Men så en dag så fanns där en annons..bäddsoffa bortskänkes!!!! Wow, jag frågade givetvis mannen i huset och han tyckte att jag skulle ringa. Vi kom genast överens jag och den trevliga kvinnan i andra ändan av luren, hon skulle hålla på soffan åt oss till helgen därpå.
Helgen därpå kom och vi åkte dom tio milen där soffan fanns att hämta, jag skrattade i bilen åt vårt lilla äventyr och sa till maken -Tänk om det är en gammal femtiotalssoffa, i samma veva ringer kvinnan och frågar ifall vi har bärhjälp med oss, jag svarar att det nog löser sig.
Kvinnan står på balkongen och vinkar glatt åt oss, på andra våningen!! Vi travar uppför massor av stentrappor och ringer på. -Ja här står den sa kvinnan och pekade på bäddsoffan. Jag drog en lättnadens suck, soffan var jättefin inte alls någon gammal skruttig sak. Maken tog tag i ena ändan och lyfte opp den sen var det ju meningen att Ulla-Bella skulle lyfta i den andra men se då var det stopp, jag orkade inte lyfta den en millimeter, soffan var tung som bly jag lovar. Näpp tyvärr jag orkar inte sa jag, och kvinnan som ägde den hade ont i axlarna så hon orkade inte heller. Men tur ska man väl ha för vaktmästaren i huset var där just då och han hjälpte till med att bära. Väl hemma med soffan så var det dax för sovpremiären, tyvärr är jag kräsen när det gäller sova eftersom jag har en sån där x-tra öm kropp som inte gillar hårda och knöliga madrasser. Jag var så besviken, alla mina planer gick om intet, då fick gubben en ide ( den bästa han nånsin fått). Han tyckte att vi skulle ta ner den gamla hörnsoffan till stugan och köpa en ny till hemmet, och så blev det. Om ni nu har händelsevis orkat läsa er ända ner hit så har ni gjort det bra.
Så här ser iaf den nya soffan ut

Vårt val blev denna hörnsoffa, dels för att den var så sittvänlig och liggvänlig men också för att den var lite högre och alltså lättare att kliva opp ur(behövs för gamla trötta tanter) sen var det ju bra färg för oss som gillar att myspysa med div.godsaker framför tv-n.

Denna fluffiga pläden köpte jag i Ullared, den är helt ljuvligt gossig.


Fyndade hyllan Charlie för 100 spänn på Jysk, jag skulle ju ha köpt flera kom jag på sen.
Här kommer en sak som jag alldeles missat i sommar. En award som Zanna gett åt mig, oj så glad jag blev You make may day to Zanna!
Ha nu en bra vecka ni alla sköna goa vänner.
Kramen från Ulla-Bella

11 kommentarer:

Resa med Herbert sa...

Hej Ulla-Bella!

Det var ett fasligt besvär ni hade med soffan. Den nya var ju jättesnygg, nått liknande skulle jag vilja ha, vi har ingen soffa ännu, bara 2 fåtöljer, men då är det inte så lätt att sitta och gossa med älsklingen sin.

Du får ha en skön början på veckan och om du känner för lite sol och vatten är du välkommen in till mej igen och kolla mitt inlägg innan skyltarna.

Kramar från Irene

Gårdsromantik sa...

Vilket besvär ni hade med den där soffan!
Du skulle ha provsovit den!;-)
Måja det blev ju en ny snygg soffa hemma istället!
Vi har precis beställt ny säng från IKEA!
Hoppas att den är lika skön som testerna säger - skönare än Hästens men bara 1/5 del av priset.

Kram Maud

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Haha du Ulla-Bella du skriver ganska roligt om soffepisoden. Men klart att det inte var så kul när man är upp i det. Fast man kan skratta i efterhand. Det blev ju bra till slut tack vare gubbens briljanta idé! Jättefin soffa och härliga fynd du gjort!
Önskar dig en ny skön vecka med många solstrålar!
Storkram
nina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Förresten, lyktan skall man nog ha inomhus. Jag spolade min under vattenkranen och den fick en spricka :(
kram

Bodil sa...

Visst skall soffan vara sittvänlig. Kommer du ihåg när vi var unga - vi är ju ungefär jämngamla - då var sofforna så låga så man nästan låg till bords. Ja kommer ihåg när jag hade fått egen lägenhet och skulle bjuda mina föräldra på fika och min gamla far som knappt kom ner i soffan än mindre kom upp. Men snygg var den tyckte han. Ja du milde tid!
Vilken tur du hade som fick en ny soffa hemma - eller fick och fick....
Kram Bodil

Annika sa...

Jag med har varit på leos lekland och det är verkligen som att bli barn på nytt, visst är det ett häftigt ställe =)

Efter allt soffbestyr så blev det ju supersnyggt tillslut,
vi har oxå köpt en ny i lika tyg tror jag nästan och vi är supernöjda med vår.
Den är liksom lite mer "sölvänlig" om man säger så ; )

Kram Annika

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Ja så kan det gå! Men allt orndar sig ju tillslut, och nu får du njuta i en ny soffa. Inte illa det inte!!!

Ha det nu så fint! Snart är det helg!!!! (ja...jag försöker vara positiv...)

Glitter och Marsipan sa...

Hallå där,Ulla Bella.
Vilka soffbekymmer.Tur att det löste sej till slut,och bra blev det ju.
Är också på jakt efter ny soffgrupp.
trodde vi skulle hitta en snabbt,så vi gav bort vår gamla,för att få plats(det var en månad sen),och vi har fortfarande inte hittat nån som passar.Så nu sitter vi i uterumsmöblerna.
Det där stället ni har varit på med barnen,det lät ju roligt.
kram Anette

Elzie sa...

Ha, ha. Ja, det var mycket arbete det. Och den nya soffan var verkligen snygg. Men vad hände med bäddsoffan? Har ni kvar den som säng?
Det är lätt att vara efterklok. Men jag förstår dig samtidigt för det var en smidig liten hylla.
Ha en bra dag.
Kram Elzie

Anonym sa...

Vilken fin soffa ni köpt.Alltid kul att förnya.Må så gott
kram ewa

Resa med Herbert sa...

Hej Ulla-Bella!

Tack för kommentaren inne hos mej.

Ja nu är jag hemma igen, och några bilder har jag ju att visa, men inte hunnit med att lägga in ännu, det kommer om inte förr så senare.

En underskön helg önskar jag dej

Kramar från Irene