fredag 16 januari 2009

Kallfront

Efter alla virusattacker börjar vi nu sakta men säkert återvända till vardagen. Just nu har vi en kallfront som sveper över oss -27 imorse, iaf. myggfritt.
När det blir så här hiskligt kallt finns det bara ett, tulpaner och åter tulpaner.
Det underlättar faktiskt att få vila ögonen på en färgsprakande bukett.


Tänk att det återvändande ljuset (fast det går sakta) får en att bli inspirerad att göra något radikalt som att tx. tapetsera och måla i köket.


I nio år har vi haft denna färgkombination i köket, nu sägs det att blått ska bli årets färg men jag har nog tröttnat lite nu och skulle vilja ändra.
Färgvalet har jag redan klart, boaseringen ska målas vit, tapeter ska jag välja imorgon.
Men nu måste jag få några goda råd av er bloggerskor. Hur får jag bort bården på ett lätt och smärtfritt sätt? Kom igen hjälp mig!! Blir jätteglad för alla tips....



Idag har jag "roat" mej med lite städning, ett nödvändigt ont. Jag brukar dock göra det lite roligare och ta fram lite grejer som jag har på lager så att säga.
La den lilla vita påsen och pyttiga små blommer under den stora kupan.(Usel bild)



Här syns det bättre, fyra små hjärtformade och väldoftande tvålar. Vips känns städningen lite roligare.
Imorgon hoppas jag på mildare väder så jag kommer mej ut för tapetkoll, glöm inte att tipsa om borttagning av bården.
Tack all som hör av er det värmer i hjärteroten!
Gokramar till er alla!
Ulla-Bella

10 kommentarer:

Bodil sa...

Måste du ta bort bården? Räcker det inte att spackla och slipa skarven?
Jag har ingen erfarenhet av bårder, för vi har aldrig haft det i vårt hem.
Va kul att få ommålat och tapetserat. Det kommer att bli som ett helt nytt kök. Skall bli kul att få se bilder.
Ha en skön helg i kylan! Brrrrr

Elzie sa...

Jag har också bård i vardagsrummet och hur ångrar man inte att man satte dit den? Men, jag ska ta itu med sovrummet innan jag kommer dit så det lär dröja ett tag. Är inte så snabbarbetad numera tycker jag. Tack för kryapådighälsningen. Hoppas ni mår bättre själva. Jag ska jobba i morron, sjuk eller inte!! Är så trött på det här nu. Hoppas ni får en skön helg.
Kram Elzie

Katta sa...

När vi skulle måla över en bård i vårt kök slipade vi bara och kanske möjligen spacklade.Blått får vara hur inne det vill till våren men jag tror det blir snyggt vitmålat i allafall, då passar det ju till allt.Skönt att era virus gjort sitt.Kram Katta

Resa med Herbert sa...

Hej Ulla-Bella!

Nämen du, du menar väl inte allvar, ska du verkligen ta bort den underbart vackra bården? Låt du den sitta kvar och njut av det vackra, så slipper du jobbet med att ta bort den oxå, fråga du den goa Monika, hon lär verkligen kämpat med sin bård, men vad jag har förstått så lyckades hon inte.

Och så om det är för kallt i dag, slipper du att bege dej ut, om det är mildare, så ta dej du en skön promenad i stället, det skall jag göra. Vi har idag lite sol mellan molnen och ca -1, skönt väder för en promenad längs hamnen.

En skön helg, i ditt vackra kök, önskar jag dej

Solvarma kramar från Irene

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej goa gumman!
Skrev en lång kom. igår som bara försvann, grr. När det gäller tapetbården kan du prova att köra lite lätt med slipmaskinen över skarven, kanske lite spackel. Annars spackla hela skarven. Vet att det finns utjämningstapeter men kan inget om det, fråga i färgaffären. Vad kul med nytt kök!
Skönt att ni är på bättringsvägen!Härliga tulpaner!
Trevlig helg!
kram vännen!

C De-sign sa...

Tyvärr har jag nog inga bra råd...annat än att jag har tagit bort tapet på garderodsdörrar genom att spraya med ljummet vatten och sedan skrapat... men jag tror att det var lite tidskrävande...... Önskar dig en skön söndag! Kram fr C

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja du får nog slipa och spackla , kan inte tipsa om nåt annat !!!
Ja hörde oxå att det var blått på gång ... men man kan u alltid ha blå saker till , eller hur !
Skönt att höra att ni har det myggfritt , det har vi med ha, ha !
Fint du pyntat till det , det är ju det som gör städningen roligt det där pysslandet .
Ha det gott nu vännen och hoppas alla basselusker frusit ihjäl !!
kram/Lotta

Resa med Herbert sa...

Hej Ulla-Bella!

Hur har du det i kylan?

Välkommen in till mej på en semla.

Solvarma kramar från Irene

Annika sa...

Ska bli spännande att se vad som komma skall att pryda väggarna i ert kök.

Kram Annika

Gårdsromantik sa...

Vi hade en bård som satt stenhårt - jag blötte upp den försiktigt och drog bort den i två omgångar - det gick jättebra!

Kram Maud