söndag 6 april 2008

Målarjobb


Drömmen det vore att få ett nytt köksbord med nya fina vita stolar, som på den bilden ovan. Men har man ett furubord med 7 cm tjock skiva så får man skylla sig själv, för det går nämligen aldrig att slita eller slipa ut.
Visserligen har maken varit noga med att slipa och underhålla bordet men ändå...
Fast just nu är det så många planer med bla. sommarstället så det där med nytt bord ligger på sista prioplats kan jag säga, dessutom så ska ju barnbarnen ha något att hamra på.


Men stolarna tänkte jag skulle få en makeover, så nu har jag satt igång med renoveringsarbete och kommer nog inte att bli så synlig framöver.
Stolarna som är helt fantastiska i hållbarhet, har aldrig gått isär på alla dessa år(27år), trots ovarsam behandling många gånger( ni vet kojbygge o annat skoj)


Så här har inköpts v-slip, färg och andra målaratrealjer


Så nu ska våra sex stolar bli antikvita. Har grundat två stolar redan, jag tror det här blir så snyggt o bra. Får väl återkomma med en rapport från målarburken under veckan.
Idag har vi i vart fall inte snöfall vilket gläder mej.
Må så gott allesammans, nu åker jag på jobbet!
Kram Ulla-Bella

33 kommentarer:

husnummer30 sa...

Vad duktig du är! Har också en del målarplaner, men jag skjuter det liksom framför mig... Har tid sen... :-)

Nu får man vänta med spänning på att se resultatet!

Ha en riktigt fin vecka. //Jill.

Maria sa...

Det kommer bli toppen!!!!

Wolf sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin i Villa Grå sa...

Halloj vännen!

No need to worry, jag är still going strong (även om jag är en smula töntig som svänger mig med svengelska *fniss)!

Vilket jobb att måla stolarna! Jag kommer att applådera aå att handflatorna blir skinnflådda när du är klar, för jag vet hur pilligt det är..!

Jag lämnade nyss en kommentar utan att se att maken varit inloggad, så jag skrev i Wolfs namn :-) Tog dock bort den och nu är jag, så vitt jag kan se, mig själv igen!

Ha det så bra!

Kram, Karin

Gårdsromantik sa...

Det där kommer att bli snyggt!
V-slip är det en färg som gör att man inte behöver sandpappra - låter fantastiskt!

Kram MAud

Glitter och Marsipan sa...

Mina köksstolar ser ut nästan precis
som dina.Tänk om man skulle ta och måla...Maken skulle bli överlycklig(!!?),över ännu ett projekt.
Ser fram emot att få se dina.
/Anette

Christina sa...

Så kul att piffa till det och det blir säkert jättefint.
Du undrade om jag är reumatiker, nej jag har fibro och ett elakt diskbråck i ryggen.
Ständig värk men jag försöker att vara positiv till allt.

Ha det gott vännen
Kram

Karin i Villa Grå sa...

Hejsan svejsan!

Dina kommentarer är underbara och får vara hur långa som helst, jag blir alltid lika putt när de tar slut ;-)

Fattade först inte hur du kunde ha varit med och valt ut tapeter på 70-talet... Jag vet ju att du är över 50 men föreställer mig dig ändå som betydligt yngre än så. Alltså tog det ett tag innan jag kopplade *trög* Alltså, tyckte man verkligen att det var snyggt med de galna färgkombinationerna som gällde då? Eller mixade man brunt, grönt, orange och så vidare ändå, för att det var inne? 70-talet är ett stort mysterium..! Jag föddes ju då och hade ständigt på mig bajsbruna velourkläder och virkade klänningar. Tror att jag emellanåt fick en inte så rolig pottfrisyr också *frustar av skratt*

Jodu, ni norrlänningar kliver rätt in genom dörren! Det bor en man från Norrland inte långt härifrån och han gör precis så, bara öppnar och går in. En gång kom han vid helt fel tillfälle; barnen sov och jag och maken... ehm, hade kul i köket, typ *rodnar* Efter den gången började han ringa på först innan han klev in ;-)

Du, jag väntar på att få börja applådera dig för ditt målande! Är laddad! Pip till när du målat klart, okej?

Kram!

Karin

Anonym sa...

De där stolarna kommer att bli jättefina med färg på. Måste ta mig för att köpa lite v-slip jag med.Lycka till med ditt project. Kram katta

Anonym sa...

de kommer att bli jättefina i vitt!
en liten blomsnirkel på ryggen skulle vara gulligt, målad i någon blekgrön-rosa färg :)

Anonym sa...

Det kommer att bli toppen.Det är så kul att få förändra saker o ting.
Ska bli spännande att få se resultatet.
kram ewa

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Oj, ett sånt jobb du har framför dig! Men belöning i form av jättefräscha stolar väntar!
Kanon!
Önskar di g en bra målarvecka!
kram
nina

Annika sa...

Jag skulle oxå vilja ha en ny uppsättning, har redan sett ut det jag vill ha ;o)
Försöker undertiden bearbeta gubben att måla våra slitna furustolar men han är en svårflörtad typ, får tvinga in honom hit för att visa hur snyggt det blev =)

Måla lugnt,
kram Annika

Christina sa...

God morgon vännen
Vill bara önska dig en snälldag idag
Kram

Ljuva ro sa...

Så roligt! Jag målade om våra furustolar i köket för ett tag sedan, det blev sån skillnad när de blev vita! Det kommer lyft hela köket när dina stolar blir målade!

Unknown sa...

Stolarna blir säkert snygga vitmålade,ha en bra dag!=)

Kram Maria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tycker du jag ska byta tillbaka?
kram
nina

Lily of the valley sa...

Det kommer att bli jättesnyggt!
Det är värt allt jobb och slit. Bordet kan man ju variera rätt mycket med dukar om man känner för det.
Jag använder också den färgen, den är bra.


Ha de bra
kram Lily

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

I'm back! Ska nog vara så!
kram
nina

Anonym sa...

Åja du behöver inte vara så avunds på våra gröna buskar för i eftermiddag har det snöat och det har varit såå kallt. kram Katta

Ann-Sofi sa...

Hej!
Sån grupp har jag beställt som står och väntar på att packas upp i nya lägenheten(:
Dina stolar kommer bli fina... jag har 4 st som behöver målas målade bordet för längesen...

Ha en bra dag!
Mvh ann-sofi

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vi har också outslitliga stolar och bord... Jag målade dom för 7-8 år sedan, så nu är det ags för en ny omgång med färg, för de ser lite shabbiga ut...men inte på det rätta sättet!
Kram
marie

Livet och träning sa...

Håller själv på att måla om furustolar har bara hunnit med en,men jag kan lova att dom blir fina (lite vit målarfärg kan göra stora under.) Lycka till med målningen.
Ha det så bra Y

Livet och träning sa...

HA HA vad förviratt det måste ha blivit för dig. Du har rätt jag höll på att greja lite med inläggen, har problm med att få in korten via datorn så jag får lägga in via mobilen då brukar det bli lite struligt innan det är klart.
Förstår att det var helsnurrigt (hihi).
Tack för din kommentar.
Alltid inspererande att titta in till dig.
Kram y

Maria sa...

Blir säkert jättebra med vita stolar!! Målarfärg är toppen!

My Lovely Things sa...

åh vad spännande med förvandling av stolarna...

de blir nog kanon fina...

Allt gick bra med sonen...
ha det gott..
kram anna

vitstil sa...

hej,nä det är inte jag som anordnar loppisen.Jag har ett bord där och säljer, och förstås så köper jag också ,det minskar aldrig med grejor här hemma,,,,,

Anonym sa...

Lycka till med målningen det kommer säkert att bli toppen!
Vitt lyser upp och ser så fräscht ut! Sen kan man ju stolsdynor som man kan ändra färg och mönster på.
Jag skulle sy till våra köksstolar men så har det inte blivit....än.

Jag mår bättre, tack för att du frågar.

Matilda håller på att få framtänder där uppe samtidigt som hon är snorig, stackaren.

Hon ska ha barnvakt för första gången på fredag för jag ska ta ut min make på restaurang. Det är nämligen hans födelsedag och han önskade sig en dejt med sin fru.
Jag tycker det är lite ´jobbigt att lämna henne men jag måste lära mig, ha ha.

Hur är det med din son?

Kramar Bodil.

Anonym sa...

Det kommer säkert att bli jättefint med nmålade stolar:-)
Spännande att få se resultatet sedan..
Ha det gott.
Kram

Lindesnäs-Annika sa...

Hej,
nej, tyskland får va till senare i vår. Jag var några dagar i Värnamo på kurs.
Ditt matsalsmöblemang kommer att bli lika fint om inte finare än det på bilden!! Du har ju rätt redskap iallafall.

Kram
Annika

Bodil sa...

Jaha du då har du att göra ett tag. Men det kommer säkert att bli hur fint som helst. Snygg rygg op stolarna.
Kram på dig i burken!
Bodil

Kannor och karaffer sa...

Jaha ja - en till som blivit slav under pensel????

Skojade bara - kul att du hittat inspiration och jag kan nog lova att du kommer att gilla dina nya vita stolar i 25 år till......hihi

Här är det lite krassligt så det händer inte mycket - samlar krafter och bidar tiden som det heter.

Ha det gott vännen!
Kramar
Ann

Anonym sa...

Hej Ulla-Britt! (min moster hette så)
Vad glad jag blir att du gillade mitt Maple sirap inlägg. Vi smakade alldeles varm nygjord, mmmm. Även Matilda smakade och tyckte det var gott.
Sonny är en härlig gubbe det kan man lugnt säga. När jag berättade att jag skulle visa detta på min blogg så sa han att hanönskade att han kunde skicka sirap till er alla.
Jag får väl fixa en pipline till er, hi hi
Oj, då har din son en lång tid att tillfriskna.
Mina tabletter verkar hjälpa så jag är oerhört lycklig. Tack för att du brytt dig och tänkt på mig.
Stora Bamse kramar Bodil.