söndag 30 mars 2008

Köksrenovering

Då var det måndag igen, helgerna far som ett snabbtåg som ilar förbi. En grå dag att vakna till, men fem plusgrader ute så det töar och tär hårt på snödrivorna jippi...vill ha bort dom fort!
Här är nu bråda tider, ska iväg och jobba i kväll och har just satt in en pannkaka i ugnen, lagom snabb middag tills gubben kommer hem.
Söndagskvällen var vi barnvakt hos yngsta sonen när han & sambon skulle på bio. Då passade jag på att fota lite i nya köket som jag lovat förut.
Tyvärr så glömde speedyUlla-Bella lysknappen(förlåt) så håll till godo med mina mörka bilder.


Här en liten före bild. Just påbörjat köksarbete.

Spishällen hamnade i hörnet med gott om yta när man ska fixa käket.


Svart/grå mosaik, jättesnyggt. Belysning i vitrinskåpet.

Köket har blivit större när man tagit bort en vägg till anliggande rum, en förstärkande balk fick spikas opp.Härligt vårliga gardiner tillsammans med fransgardiner som treåriga Lukas kallar spegetti!!


Kyl/frys micro

Bardisken inifrån sett. Svart&vitrutig golvmatta.

Från andra sidan sett. Den snidade vita stolpen är också för förstärkning.

Bardisk eller frukostdisk?


Det blev furutak som målades vita.Kolla så snygg fondvägg också i svart/vitt. Köksmöbler och gustaviansk soffa i furu som ska målas vitt, så det får jag visa senare.


Så söta lyktor i fönstret, tillsammans med spagettitrådarna...



Mjölkhämtare på plats.

Ja det var lite köksvisning, jag är så stolt över grabben som gjort väldigt mycke av arbetet själv. God hjälp har han haft av sin blivande svärfar som är målare/tapetserare..(vilken tur att han kommit in i släkten !!!) Hjälp har också kommit från goda vänner och hans pappa förstås..
Förresten är jag stolt över bägge mina söner så det så!
Nu ska jag kolla så inte pannkakan blir förkolnad och uppbränd, ha det gott..

Kram Ulla-Bella

28 kommentarer:

husnummer30 sa...

Vad fint - det kan du hälsa sonen och hans sambo. Läckert med den fondväggen - kul att folk vågar testa nytt! Och rutigt golv är så snyggt.

Ha det fint! //Jill.

Lily of the valley sa...

Mmmm! Ugnspannkaka, så gott :))))))
Superfint kök! En sån duktig sån du har :D
Fondväggen är superfräck och ser framemot den vitmålade kökssoffan.
Spagettitrådar...ungar är för härliga, i vilket fall som helst är det en snygg färg på dem.

Hortensian förgyller mitt kök. Tror att den är på upphällningen :(

Är det OK att länka till dig?

Ha det bra
kram Lily

Lily of the valley sa...

Ursäkta stavningen!!!!
Son ska det ju vara, glömde nämna deras fina rutiga golv :)

Unknown sa...

Men åhh,så snyggt det blev i köket,och så ursnygg fondvägg!Jättefint alltihopa!Det rutiga golvet är verkligen snyggt!Ha en bra Måndag!ps,min länk"Marias mysvrå"gäller inte längre,min blogg heter numera~Marias Bilder & Poesi~min adress är:http://ann-jeanette.blogspot.com Ha en fin Måndag!

Kram Maria

Kram Maria

Gårdsromantik sa...

Men så fräscht och fint dom har fått det - fondväggen var urläcker!
Det rutiga golvet gillade jag också.
Jasså man skall sätta på en lysknapp - det övergår min tekniska talang!

Ps! Går det bra att jag lägger till din blogg på min?

Bodil sa...

Verkligen snyggt kök! Ser att det finns limegrönt i fönstren. Visst är det en härlig färg och så lätt att kombinera med andra.
Fina kuddöverdrag du sytt också. Det var ju käckt att använda "tavlorna" till kuddöverdrag.
Skulle behöva många sådana dagar som du hade med massor av energi. Ibland tycker jag inte man hinner så mycket på en dag. Då tröstar jag mig med att jag inte är 25 längre, sätter mig i soffan och tar en kopp kaffe till....
Kram på dig från Bodil

Hannele på Hisingen sa...

Spännande bilder.

Christina sa...

Så snyggt med svart och vitt....min dotter har också satt in nytt kök i sitt hus också svart och vitt.

Jättesnyggt är det med rutiga golvet till.
Ha det gott vännen
Kram

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Men så fint! Fräscht kök! Vad duktiga dina killar är! Spegettitrådar - va gulligt!
Ugnspannkaka lät gott! Ha det bra på jobbet!
Kram
nina

Annika sa...

Vilket snyggt kök,
fondtapeten var jätteläcker och ljuslyktorna så söta, de skulle passa jättebra hemma hos mig.

Ha de gott,
kram Annika

Anonym sa...

Men du det var ett rackarns snyggt kök! Gillar verkligen. Svart vitt är det mest klassiska och snygga att ha i ett kök.Fint att öppna upp så där med.Den snidade stolpen gör det lilla extra med.Hoppas du har en bra jobbkväll kram från Katta

Kannor och karaffer sa...

Åhh vad gott det lät med ugnspannkaka - det var så länge sen - det får det bli till kvällsmat i morrn - stort tack för tipset.

Vilket hem din son har - bara att gratulera och skicka en hälsning till honom & familjen och tacka för titten. Förstår att du är stolt över sonen din.

Ha det gott och kram på dig!
Ann

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj , vilket läckert kök , verkligen smakfullt !!!
Så klart jag vill ha en utmärkelse , hmm ;-)
Jag tackar och niger så knäna knakar .
Kram/Stressad Loppa

Maria sa...

Hej Ulla-Bella!!
Vilket superfräscht kök!! SVart-vitt golv, det står på min önskelista om jag någongång gör om någonstans...

Apropå vimplar hos mig så syr jag dem....

Anonym sa...

Hejsan!
Vilket kök, super duper fint. Ja, du måste vara stolt över honom att han gjort så mycket själv. Men skönt att han har goda vänner och släkt som också hjälper till.
Kramar i massor från en trött Bodil.

Anonym sa...

Såååååå snyggt. Jag bara sitter och gapar :O Precis så där skulle jag vilja ha i mitt eget kök. Vilka fina kuddöverdrag du gjort också.
Ha de´ Kramisar Susanne

Anonym sa...

Vilket kök du! Sånt som bara kan drömma om själv.Jättesnyggt.
Ungspannkaka det lät frästande gott.
Jag brukar använda råmjölk till mina pannkakor och kom på att det var väldans länge sedan jag gjorde ungspannkaka. Tack för tipset.
Nu funkar blogg.se igen som jag använder mig av,dom har ju haft portalen stängd för nån flytt o tydligen så gick det inge vidare.
Man har känt sig lite off de sista två dygnen.
Kram ewa

husnummer30 sa...

Tack snälla för grattishälsningen. Nu har jag lagt upp lite fler bilder...om intresse finns.

Ha det fint! //Jill.

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ulla-Bella, du har ett mail från mig.
Kram
nina

Glitter och Marsipan sa...

Vilket underbart kök du har.
Och stort verkar det vara.
Det var mycket att titta på i din blogg.Hit ska jag komma tillbaka.
Må så gott
/Anette

hemtrevnad marie sa...

Såå snyggt kök din son med familj har!
Tror bestämt att vi har likadant rutigt golv!
De där spagettidraperierna skulle min Edvin älska!
Kul att du kom på fika!
Kraaam

Annie - Annalunda sa...

Vilket jättefint kök! Jätteläckert och fräscht...vilken duktig son du har!

Kram Annie som också längtar efter våren!

junhe sa...

köket är jättefint...skulle vilja renovera mitt oxå, men nu står sovrummet på tur! ha en bra dag/ mvh junhe

Karin i Villa Grå sa...

Din sons kök är SÅ SNYGGT att det svider, han och hans donna har en utsökt smak! Bra jobbat! Golvet är helt i min smak *vill ha*

Jodå, lite bus har han i sig fortfarande, sonen. Bland annat brukar han sätta tejp på kranarna så att vattnet sprutar åt alla håll... När jag står där vid handfatet, med torra händer men blöta byxor, försöker jag intala mig att han är kreativ ;-)

Kreativ är du också med dina härliga inlägg! Inte undra på att din son har kämpat på i sitt hem med den mamma han har!

Vad uppmärksam du är! När vi åkte ner till Stockholm i lördags hade vi MASSOR av snö. När vi kom hem på kvällen hade nästan allt smält bort *lycklig* Och jag som gick hela dagen och undrade varför det måste vara så stressigt i vår kungliga huvudstad, för annars hade jag flyttat "hem" igen! Nu har jag bott på landet i flera år och har inte det där uppskruvade tempot längre (tack och lov). Jag vet ärligt talat inte var jag vill bo eller var jag hör hemma, men jag hoppas på att plötsligt slå rot en dag när jag minst anar det :-D

Kram på dig, din raring!

Karin

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men sååå vackett!!

Älskar ert golv...så fint o öppet kök ju!!!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan!!

Ljuva ro sa...

Så läckert kök! Mysigt att få ta hand om barnbarnen!

Lina Gardelid sa...

Hej där söta du och tack för din kommentar hos mig! Det är kul att höra att man glädjer någon så.. Du verkar ha haft samma reaktion som jag på de där snuttarna. =)
Men du... måste bara ge en komplimang till ert kök!! Wow vad snyggt! Och jag ÄLSKAR rutigt köksgolv. Drömmer om att jag kanske får ha det en dag... någongång! Hoppas hoppas!
En stor kram och trevlig helg önskar jag dig!
/Lina

Anonym sa...

Oj! Va fint det blev! Charmigt gammaldags kök.