torsdag 17 januari 2008

Barndomsminnen

Mannen på bilden var min pappa, han står på trappen till mitt barndomshem med sitt dragspel i famnen.
Gården jag växte opp i var ett gammalt hemman med noll bekvämligheter.Det fanns givetvis el men inget vatten eller avlopp fanns i huset. Köket var enormt stort och möblemanget bestod mest av hemsnickrade möbler. Jag minns vårt köksbord det gick minsann inte av för hackor stort, tungt o klumpigt. Jag kan minnas min mammas glädje när hon fick ett nytt perstorpsbord, ett litet smidigt o lätthanterligt bord med grårutig design. Bordet försvann nästan i det stora lantliga köket men mamma hon var glad ialla fall när hon skulle städa. Min pappa han gillade att snickra, något som han egentligen höll på med hela sitt liv tills han inte orkade pga. sjukdom. Pigtittaren på bilden har han gjort till mig det var nog en av dom sista som han tillverkade. Nu är både far o mor borta men i kärt minne bevarade. Mammas psalmbok får ligga på pigtittaren och jag har försökt att tillverka ett luffarkors inte lätt inte men man får väl öva.




Kom ihåg var rädd om era föräldrar vare sig dom är riktiga, lånade eller bara på låssas.
Kramar Ulla-Bella

9 kommentarer:

Tummelisa sa...

Oh vilken fin pigtittare. Han måste ha varit duktig Din pappa.
Du verkar också vara duktig, med tanke på luffarkorset, ser bra ut.
Tänk idag kanske man skulle vara glad för ett hemsnickrat stort tungt matbord. I alla fall jag.
Kram från Tummelisa

mittiminvillervalla sa...

Du har en utmärkelse hos mej!

Kram Monika

annelie sa...

go kväll!
har ont i handen ,men även i hals o bröstrygg kan inte hålla upp armarna länge för då får jag ont.idag har jag mindre ont för att jag har tagit mina starka värktabletter,det gör jag bara i nödfall. nu kan du tro att gubben är nöjd,vi har köpt en mb c180t 1997,jättefin.hörs /kram A

mittiminvillervalla sa...

Korset blev ju jättefint! Mina blir bara fler och fler! Man kommer ju på nya sätt man vill pröva hela tiden :o)

Kul!

Anonym sa...

Vad kul att du har så fina minnen kvar av dina föräldrar.Jag håller verkligen med om att man vill vara rädda om sina föräldrar,själv har jag lyckan att ännu ha dem bägge.
Kram ewa

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilken skatt du har bevarad, både inom dig och runt dig!
Jo föräldrarna finns där och tanken på att de inte är eviga finns inte. Tänkvärda ord - tack!
Solstrålar till dig!
kram
nina

Karin i Villa Grå sa...

God afton!

Pigtittaren är helt bedårande! Ibland när jag ser sådana oemotståndliga saker blir jag nästan sjuk av habegär..! *erkänner* Nå, jag får i alla fall sitta här och dreggla lite fint i din blogg *fniss*

Åh, Gillian McKeith är bitchig programledare för engelska "Du är vad du äter" som brukar gå på TV3. Hon är nog inte helt lätt att ha att göra med, men väldigt underhållande att se på. När jag mumsar i mig mina lakritsfudge på lördagarna brukar jag föreställa mig hur hon skulle rycka dem ur händerna på mig om hon såg det :-)

Kram, Karin

Sussie sa...

Utmärkelse till dig på min sida :)

Gry sa...

Så kära minnen du har bevarat. Din pappa var nog en riktig hantverkare och om jag inte ser helt fel, så har du fått en hel del av hans förmåga. Korset är jättefint! Det är inte lätt att arbeta med ståltråd, tro mig- jag har provat (och mislyckats, hi,hi..).

Ha en skön dag i blåsten!- och prova gärna vinet som jag testade igår. Det är prisvärdt, tycker jag. Att det är ekologiskt odlat är inte heller fel;-)

Kram Gry