fredag 4 januari 2008

Öllimpa


Idag har jag bakat öllimpa , här ses degen på jäsning.


Det blev sammanlagt 6 st limpor, bra att ha i frysen.




Färdiggräddat och här nedan kommer receptet.
  1. 1 flaska mörkt öl
  2. 7 dl vatten
  3. 1 paket farinsocker
  4. 2 paket jäst
  5. 1msk salt
  6. 3 ägg
  7. 1 påse rågsikt
  • bla. till en deg
  • låt jäsa 40 min
  • baka ut 6 limpor
  • låt jäsa ytterligare ca 30 min
  • grädda i ugn 175*
  • pensla med sockervatten

Nybakad lite ljummen limpa bregott & västerbottensost smarrigt. Under baket lyssnade jag på utsändningen från världscupen, hon är bara för bra Carlotta Kalla. Hurra Hurra för henne hoppas att det går bra för henne i fortsättningen också.

Ha det så bra alla bloggisar

Kram Ulla-Bella

3 kommentarer:

Tummelisa sa...

Hej
Vilka läckra limpor. Du måste vara duktig på att baka.
Ska nog pröva att göra dem en dag, ser så goda ut.
Trevlig helg!
Kram från Tummelisa

Ann-Sofi sa...

Hej1
tack för ditt besök(:
Bröder ser mycket frestande ut, hembakat är alltid godast!

Mvh ann-sofi

Lindesnäs-Annika sa...

Hej hej,
tack for din lilla kommentar. Ditt brod ser otroligt gott ut. Jag sitter pa ett hotell i Egypten och surfar runt pa din blogg fungerar bra det med. Far ta och prova ditt brod nar jag kommer hem!!
Ha det bra

Annika